Help - Veel gestelde vragen over PasNL


Staat je vraag er niet bij? Gebruik dan het contactformulier om je opmerking of vraag aan ons op te sturen.

1)
Hoe zet ik mijn pasjes over naar een nieuwe telefoon?

Hiervoor heb je een PasNL account nodig. Heb je nog geen account aangemaakt? Doe dit dan eerst. Volg hiervoor de instructies voor het aanmaken van een account op in de app. In je persoonlijke account wordt een een backup bewaard van al je pasjes, deze backup is nodig om je pasjes over te kunnen zetten naar een nieuwe telefoon.

Als je een PasNL account hebt (aangemaakt), dan kun je in een paar eenvoudige stappen je pasjes over zetten.

  1. Ontkoppel je PasNL account op je oude telefoon. Selecteer in het snelmenu linksboven in de app de optie ‘Beheer account’, klik vervolgens op ‘Ontkoppel account’ en volg de instructies op. Na het ontkoppelen zijn je pasjes van je telefoon verwijderd, in je PasNL account bevindt zich een backup van al je pasjes.
  2. Koppel je PasNL account op je nieuwe telefoon. Selecteer in het snelmenu linksboven in de app de optie 'Koppel account' en volg de instructies op. Je pasjes worden, na ingeven van de juiste gegevens, ingeladen op je nieuwe telefoon.

Je pasjes inzien en je account beheren kan ook online via Mijn PasNL

2)
Barcode kan niet gescand worden in de winkel

Helaas bestaan er nog steeds barcode scanners die veel moeite hebben met het scannen van een barcode op een smartphone.

Dit zijn oudere typen barcodescanners die nog gebruik maken van laserlicht. Je vindt ze vooral in supermarkten, waar deze zijn ingebouwd.

De meeste winkelketens zijn momenteel bezig om dit oudere type barcodescanner te vervangen. In de komende jaren zul je dit type dus steeds minder vaak tegenkomen.

Tot die tijd is het op deze locaties helaas niet mogelijk om smartphones te gebruiken voor het scannen van een barcode.

3)
Mijn pasje staat er niet tussen?

PasNL is voorbereid voor heel veel passen. Een overzicht van alle passen die PasNL ondersteunt vind je hier. Er zijn natuurlijk altijd passen waarvoor PasNL niet is voorbereid.

Deze kun je eenvoudig zelf toevoegen door de wizzard in PasNL te volgen. Als wij zien dat een bepaalde pas veel wordt toegevoegd zal deze ook opgenomen worden in PasNL.

Sommige typen passen, zoals bankpassen, ondersteunen we niet omdat hier een magneetstrip/chip op zit. Het is niet mogelijk om deze passen volledig te digitaliseren met een smartphone. Uiteraard kun je deze wel zelf toevoegen.

4)
Kan ik PasNL beveiligen?

PasNL kan na installatie direct gebruikt worden. Er is geen toegangscode nodig. Sommige passen zijn echter wel beveiligd. Dit zijn passen waarvoor je een activatiecode nodig hebt om deze te kunnen toevoegen. Het gaat dan meestal om passen die een waarde vertegenwoordigen of waarop je een spaartegoed kunt terugvinden. Een beveiligde pas herken je aan het (unieke) hologram dat op de digitale pas verschijnt als je deze in PasNL opent.

Er is geen extra beveiligingscode nodig om de PasNL app te kunnen gebruiken/openen. Aangezien iedere smartphone uitgerust is met de mogelijkheid van een pincode, is beveiliging voor ongewenst gebruik al ondervangen door het operating systeem (IOS & Android).

5)
Hoe zit het met mijn privacy?

PasNL heeft een privacybeleid. Het komt er op neer dat wij je gegevens alleen opslaan voor backup redenen. Dat doen we voor het gemak van de gebruiker. Zodat bij het opnieuw installeren van PasNl al je eerder toegevoegde pasjes direct weer beschikbaar zijn voor gebruik.